Mediawijsheidweek op school

vrijdag 2 december 2016

Van 18 tot 25 november was het Mediawijsheidweek. Op school besteden we hier ook aandacht aan. In de onderbouwgroepen is dit keer vooral gepraat over reclame. Wat is reclame, de invloed van reclame en wat vind je van reclame. In de bovenbouwgroepen is er aandacht besteed aan reclame, sociale media en internet. Groep 7 en 8 hebben gewerkt in een speciale uitgave van Donald Duck over mediawijsheid.

Hieronder een greep uit de activiteiten van de verschillende groepen.

Groep 1 en 2 hebben gesproken over reclame

In groep 1 kwamen de volgende reacties naar voren:
Alyssa wist dat het op de televisie kwam.
Aran zag het weleens op het digibord.
Amber zag het op de ipad thuis en wist dat het een filmpje was.
Indy zag het ook op een mobieltje.
Kaylee zag het op de tablet.
Lola-Dilara wist dat het hele mooie filmpjes waren zodat je snel iets ging kopen.
En Syll had reclame gezien over Barbiepoppen

Groep 3 maakt een woordweb

We hebben een woordweb gemaakt. Ze dachten bij reclame aan: youtube, geld, speelgoed, meer kwaliteit (dat van ons is beter) en kopen.Ze snapten goed dat folders gemaakt worden om je over te halen om wat te komen kopen. We hebben folders bekeken en ik heb ze gevraagd voor wie de folder bedoeld was en of ze het een leuke folder vonden. Vervolgens hebben ze de ‘leukste’ reclames uitgeknipt. We hebben het nog gehad over keuzes maken en waarom je niet alles kunt krijgen. Daarop zeiden ze dat Sinterklaas ook cadeautjes voor anderen moet kopen . Ook merkten ze op dat speelgoed soms heel leuk lijkt in de reclame maar dat het in het echt soms tegenvalt.

Groep 3/4 praat over reclame

We hebben een gesprekje gehad over reclame. De kinderen dachten na over de vraag: ‘ Hoe zorgen ze in reclamefilmpjes dat je dit voorwerp graag wil kopen?’. We hebben gesproken over speelgoed wat ‘in’ is op dit moment en of iets wanneer je het eenmaal gekocht hebt ook tegen kan vallen. Verder hebben we het gehad over verpakkingen om koekjes en snoepjes. Hoe worden deze aantrekkelijk gemaakt voor kinderen?

Groep 4 praat over reclame

Afgelopen week keken we het Sinterklaasjournaal. Voordat het journaal begint, komt er eerst reclame. Waarom is dit?
Antwoorden die werden gegeven: het journaal staat nog te laden, intussen even een reclamefilmpje. Of gewoon als “voorafje”. Maar uiteindelijk was het duidelijk dat het ging om het kopen van het speelgoed. Wat de kinderen erg oneerlijk vonden: op de reclame zien de knutsels er altijd mooier uit dan wanneer je het zelf maakt. En ook de kunsten op bijv. het skatebord kan je echt niet zomaar doen!

Groep 6 over sociale media

We hebben het gehad over wat sociale media is, welke lln. maken gebruik van sociale media, voor en-nadelen sociale media, games, verslaving
De kinderen hebben een schriftelijke verwerking gemaakt n.a.v. alle termen over sociale media die op het bord stonden.

Groep 7 en 8 aan de slag met media wijsheid

In de week van 21 november zijn we extra aan de slag gegaan met media wijsheid. In de groepen 7/8 en 8 was dat dit keer aan de hand van een speciale editie van Donald Duck, ‘Digiwijs met Donald Duck’. Daarin kwamen diverse onderdelen van media wijsheid aan bod. Ook was er een les die met het digibord ondersteund werd; deze les hebben we in de groepen besproken. De kinderen kunnen in hun computertijd ook aan de slag met leuke sites en ideeën uit de speciale editie van Donald Duck.

Quotes van groep 7 en 8:

  • Niet alles wat je ziet op het web is echt
  •  Vaak worden foto’s mooier gemaakt
  • Vaak lijkt het mooier dan het in werkelijkheid is
  • Zet geen “rare” foto’s op het web
  • Niet roddelen in de groepsapp.

Delen via