Oproep: Leesbegeleiding jonge kinderen

donderdag 29 november 2018

Met ingang van jan/feb. 2019 starten wij op De Eendracht met BOUW!

BOUW! is een interventie programma dat uitval op lezen en spelling  vanaf groep 3 voorkomt door een gerichte aanpak vanaf groep 2. Dit gebeurt op een speelse motiverende manier die werkt!

Het is wetenschappelijk aangetoond dat hulp in een vroeg stadium voor kinderen het verschil maakt in vaardigheden en motivatie. Scholen moeten deze hulp echter wel consequent en langdurig vasthouden om het gewenste resultaat te bereiken.

BOUW! is een webbased programma voor (taalzwakke) kinderen van halverwege groep 2 tot einde groep 3 / half groep 4. Het gaat uit van 4 lesjes van 15 minuten per week samen met een begeleider (tutor) die aan de leerling wordt gekoppeld.

De tutor hoeft geen onderwijskundige professional te zijn, omdat het computerprogramma de stappen voor het kind duidelijk weergeeft. De tutor kan daarom een groep 8 leerling zijn, een vrijwilliger of een ouder.

Het programma bestaat uit 500 korte lesjes op de computer van 15 minuten. Van de 4 lesjes per week, volgt het kind 2 lesjes op school en 2 thuis. Zo kunnen ouders thuis op een mooie en leuke manier zelf hun kind begeleiden. De begeleiding kan doorgaan in de vakantie, zodat een terugval na de lange zomervakantie wordt voorkomen.

Het programma is zorgvuldig opgebouwd met de juiste opeenvolgde oefeningen waardoor leerlingen, naast het basisaanbod van de leerkracht, een goed fundament krijgen en er daarom later veel minder uitval is.

Vanuit onderzoek is gebleken dat het aantal zwakke lezers op scholen die met BOUW! werken met 50% wordt teruggebracht!

Wij kunnen BOUW! alleen aanbieden aan de kinderen die het nodig hebben op onze school, met uw hulp. Zonder tutoren is het niet mogelijk dit programma aan te bieden.

Wij doen daarom een dringende oproep aan ouders/vrijwilligers die 2x per week 15 minuten een kleuter uit groep 2 met BOUW kunnen/willen begeleiden.

Tijdstip en dag kunnen in onderling overleg met de school worden vastgelegd, waarbij rekening kan worden gehouden met uw beschikbaarheid.

U kunt uw interesse per email aangeven op: eendracht@leerplein055.nl of even langs lopen bij juf Natasja, IB’er Letty of directeur Maurits.

Bij voorbaat dank voor uw hulp aan de kinderen!

Delen via